tisdag 23 juli 2013

O-Ringen armband, kyrkstad och nya skor

Idag har det vart vilodag, vilket innebär ingen tävling och möjlighet att turista i och omkring Boden. Vilket vi passade på att göra.

Vi tog en lång sovmorgon idag och åt frukost på altanen i solen. Det var riktigt härligt.

Sedan bar det av till Gammelstad kyrkby, lite utanför Luleå. Av att döma av antalet parkerade bilar var det fler än vi som var där.

Gammelstad kyrkby är upptaget på UNESCO:s världsarvslista sedan 1996. Stugorna är privatägda och inrymmer allt från bostäder till restauranger, caféer och butiker. "Bönderna ute i byarna byggde upp sina kyrkstugor för att kunna övernatta i samband med kyrkobesök, ting, sockenstämmor och marknader. Kyrkstaden var sockenbornas självklara mötesplats och man passade på att träffa vänner och bekanta från andra byar än den egna." Det är en mysig liten by där man kan ströva omkring. Mitt i byn ligger även Nederluleå kyrka, den var fantastisk fin, främst på insidan och den mycket bra bevarad. 

I Gammelstad kyrkstad har Shop in Lappland sin butik med konst, sameslöjd och konsthantverk. Jag har sedan tidigare läst om tennarmbandet O-Ringen som de har tillverkat specifikt för O-Ringen i Boden. Så självklart ville jag ta en titt på det. Armbandet har tenntrådsfläta med pärlsilke i orange och vitt, flätan är fastsydd på renskinn och har renhornsknapp. Det är fantastiskt vilket hantverk och material det är gjort av.
Förutom shoppen i Gammelstad har de även en butik på O-Ringentorget på marknadsgatan där bla. O-Ringenarmbandet säljs och så har de en webbshop där armbandet kan beställas. Jag tycker att armbandet är en mycket bra souvenir att ta med hem, du får det norrländska i form av materialet och ett minne av O-Ringen pga dess speciella mönster. Så självklart sitter det ett armband runt min handled.



Armbandet finns i flera olika längder (vuxenstorlekar) men de sa att önskar man en barnstorlek går det att beställa.
Eftersom halva sulan lossnade på min ena sko fick jag även ta en sväng till sportbutiken och köpa nya skor. Som alltid så blir det en dyr historia att köpa nya skor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar