tisdag 16 juli 2013

Måndag: Glömd mobilladdare, p-bot och fängslande upplevelser



Vi började måndagen med en egen stadsvandring i Gävle.  Helt plötsligt inser jag att jag har glömt min mobilladdare på vandrarhemmet där vi sov och som vi nu har checkat ut från. Det gjorde mig en aning sur och irriterad. Efter ett telefonsamtal till vandrarhemmet får jag veta att receptionen är stängd och öppna åter vid 17. Som tur var kom jag en stund senare på att jag skulle ju kunna gå dit och se om någon i personalen var där. Till min stora glädje fanns en lokalvårdare på plats och kunde låsa upp dörren till det rum vi sov i. Och där fanns min efterlängtade laddare.

Efter att jag återfått min laddare var det dags för besök på fängelsemuseet. Där fick vi följa fängelsets utveckling från 1700-talets (slotts)häkte med skam- och kroppsstraff till vår tids cellfängelser. Det var en mycket intressant och tänkvärd upplevelse. Det är inte för inte som man får med sig budskapet "DENNA HISTORIA ÄR INTE BARA VÅR, EJ HELLER BARA HISTORIA".

Efter den fängslande upplevelsen var det dags för lunch och sedan åka vidare. Tydligen så är p-vakterna i Gävle snabba, för på 9 minuter hann vi få en p-bot.

Efter Gävle gjorde vi ett stopp i Söderhamn och tittade på den fantastiskt fina kyrkan Erika Eleonora och fikade på Hälsingegården Erik Anders (som tillsammans med sex andra gårdar utgör ett av UNECOs världsarv).

Efter fikapausen bar det av till Sundsvall och ett vandrarhem på Alnö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar