söndag 17 februari 2013

Podcast, Ö-vik, Holmsund, Umeå, Ursviken och Skellefteå


Jag tycker O-Ringens Podcast är helt fantastisk! Den får mig att längta ännu mer till Boden! Nu är det cirka fem månader kvar och jag håller redan på att peppa för fullt. Och den här bloggen gör ju inte att jag längtar mindre. Jag håller även på att tagga inför TUR mässan i Göteborg i mars och Upplev Sverigemässan i Stockholm i april. Det ska bli så roligt att gå på de mässorna och få ännu mer restips och inspiration för Norrlandssemestern. För att göra reklam för bloggen har jag nu beställt två T-shirts som jag ska ha på mig på mässorna, när jag tränar och vid några fler tillfällen. Jag har (förhoppningsvis) äntligen kommit igång med träningen och har tränat två gånger denna vecka, det var nog cirka 4 veckor sedan jag gjorde det sist. 


Nu över till resplanen, 
 
Örnsköldsvik
Lite inledande fakta om Örnsköldsvik (där vi kommer hitta på ett och annat, bla. Orienteringstävling), i kommunen bor ca 55 000 personer och de ha en 7 mil lång kuststräcka. ”Örnsköldsvik grundades som köping 1842 och blev stad 1894. Namnet kommer från landshövding Per Abraham Örnsköld (1762-1769). Som minne efter denne landshövding fick köpingen namnet Örnsköldsvik, som idag är en av få städer i Sverige som har sitt namn efter en person som inte är kunglig. Örnsköldsvik ligger i norra Ångermanland, norr om den stora Skuleskogen - just därför kallas invånarna ibland för "nolaskogsare". ”

Sedan tidigare har jag tipsat om Salusand camping och havsbad, men eventuellt ligger det lite för lång utanför staden eftersom vi ska vara med på en orienteringstävling då. Jag har hittat två möjliga vandrarhem STF Kajen/vandrarhem Köpmanholmen  (mest prisvärt och eftersom vi är medlemmar i STF så ligger det närmast till hands) och vandrarhemmet Vindarnashus.

Örnsköldsviks kommuns turistsida är väl utbyggd och där kan du hitta det mesta av vad staden har att erbjuda med all från boende, sevärdheter, mat till evenemang. Tyvärr så fungerar det inte att länka till/från deras sida. Så jag har istället fått kopiera in informationen i texten.

Förutom äventyrsbadet som jag har tipsat om tidigare, skulle jag kunna tänka mig att besöka Själevads kyrka, som verkar vara annorlunda på många sätt. Dels åttakantig och dels altaret i väster och ingången i öster.

Tydligen så har även Örnsköldsvik en linbana, Varvsbergets Linbana.
"Linbanan går från Stationsplan upp till Varvsbergets topp. Underbar utsikt över staden och havet. Möjlighet till mat och fika hos restaurang Varsvberget.
Prisinformation:
50 SEK tor. Biljetter säljs vid dalstationen!
Gratis för medföljande barn under 16 år!"

För den som skulle vilja ta sig en promenad finns Lotsstigen. "Den stig vi nu kallar Lotsstigen går mellan Stubbsand, Skagshamn och Skeppsmalen på Skagsudde och följer delvis den gamla lotsstigen.
Längs Lotsstigen finns spännande och intressanta platser att upptäcka. På skyltade stigar når man fina utsiktsplatser på Alkaberget och Vårdkasberget. Längs havsstränderna finns små badplatser och trevliga rastplatser såsom Reveludden och Tennviken. Besök gärna Stubbsandvikens östra sida där man kan se olika bergarter insprängda i kala bergshällar och en labyrint." (
Sväng av E4 12 km N om Örnsköldsvik och följ skyltningen mot Skeppsmalen.)

Speciellt till dig Annelie, Arnäsleden. Om du inte vill hänga med ut och tävla kanske delar av denna vandringsled kan passa. En 70 km lång kulturled genom Arnäs socken, familjevänlig och lätt att vandra. "En kulturled genom Arnäs socken. Den kan vandras i etapper i valfri riktning. Leden består av stigar och kärrvägar som förr band ihop byar och fäbodar med varandra och med socknens kyrka. Leden passerar jordbruksbygder, skogar, utsiktsberg, fiskevatten, fäbodvallar, badställen, grottor, kvarn mm. Övernattningsmöjligheter längs leden finns i olika standard från enklaste vindskydd till campingstugor och lågprishotell."

Anders, vad skulle du tycka om det här? Sitta fastspänd tillsammans med mig i en 3 meter stor uppblåst boll och rulla ned för en backe.

Vad eller snarare kanske vart skulle vi kunna tänka oss att äta i Ö-vik? Kanske på Varvsberget, åker linbanan dit upp för att sedan ta oss en bit mat. 

Holmsund
Holmsund är en tätort strax utanför Umeå. Holmsund är så pass litet, så det blir nog bara att vi kör igenom och i Umeå. Men skulle du vilja läsa om Holmsund kan du göra det genom att klicka här.

Umeå
Korta fakta om Umeå kommun:
Antal invånare: 117 000
Medelålder: 38 år
Yta: 2 317 km²
Antal företag: 12 000
Antal studenter: 36 700
Motionsspår: 160 km
Cykelvägar: 180 km
Antal björkar: 3 000

www.visitumea.se är Umeåregionens officiella turistguide.
Vad gäller boende i Umeå har STF två stycken, Stora Fjäderäggs Fyrplats och vandrarhem Umeå . Stora Fjäderägg verkar vara det mest intressant och upplevelsemässigt det bästa, segla ut till ön med en gaffelriggad slup, havet som granne, förundras över labyrinter, kompassrosor och 1000-åriga hyddbottnar. Jämfört med Vandrarhem Umeå som ligger mitt i city.

Det här får vi bara inte missa, Glassbonden i Vännäs.” I vårat gårdsmejeri produceras från augusti 2010 glass av mjölken från våra SKB-kor, Svensk Kullig Boskap i folkmun kallad fjällko.”

Anders, båtintresserad som du är, vad tror du om Holmöns båtmuseum?

Ett poppulärt turistmål verkar vara Älgens hus. Älgens hus ståtar ett av Umeåregionens mest annorlunda upplevelser. "Här fascineras alla, ung som gammal. Att få gå in till älgarna och möta de gigantiska djuren känns stort och overkligt. Med cirka 25 000 besökare per år har Älgens Hus utvecklats till ett av länets största turistföretag".

Vill vi äta något kanske Tetaercafet bar och restaurang skulle passa bra.

Ursviken
Ursviken är en tätort i Skellefteå kommun och mycket mer än så fick jag inte fram. Efter att ha tolkat det som Wikipedia skrivit om Ursviken verkar det inte vara så mycket där att göra som turist. Så jag tar raskt och går vidare till Skellefteå.


Skellefteå
Av någon anledning hittar jag inte så mycket som tilltalar mig i Skellefteå. Kanske är jag för trött nu. Men när vi når Skellefteå kommer vi svänga väster ut mot Kalvträsk. I samband med vår vistelse i Kalvträsk gör vi troligtvis en avstickare till Boliden och kanske även till Burträsk (läs under fliken nerresa).  

En sevärdhet hittade jag, men den är nog Anders mest intresserad av i så fall, Stackgrönnans båtmuseum.
Och under tiden han går där får vi andra sitta och ta en fika. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar